Wednesday, May 16, 2012

Pe hal Pulak!

assalammualaikum...

~....... hidup kita bukan seindah cerekarama jam 10 hari sabtu, tv3, bukan juga seindah slot akasia jam petang-petang, minum kopi sambil mam pisang. bukan. Hidup kita tidak seindah itu, kerana ia adalah rekaan manusia semata-mata yang bertujuan membangkitkan rasa ghairah nya hidup kita di dunia ini....~

APAKAH?

Semasa berbicara dengan seorang sahabat, sesi luahan perasaan macam slot ''bersamamu'' , hati aku suddenly hiba. Mengapa sahabat aku begitu mudah hati dengan terbuka nya melepaskan orang yang dia sayang untuk orang lain? sedangkan dia bukan bertepuk sebelah tangan, tetapi kedua-dua belah tangan dan kakinya turut bertepuk?? What The??!!

lama aku berfikir, muhasabah diri. aku tetap tidak setuju dengan pendapat dia. 

Allah menciptakan manusia itu dengan sebaik-baik kejadian, mengapa perlu berfikiran negatife terhadap diri. ya, mungkin kenangan silam menghantui diri. Menghantui sahaja jangan dijadikan amalan saka yang sentiasa mengekori. 

Maksud aku kat sini. Kesilapan lalu mengajar kita erti kehidupan yang sebenar. Jangan jadikan kesilapan lalu sebagai sandaran kehidupan sekarang. 

Contoh : '' dulu aku jahat. aku tak layak dapat yang terbaek! ''

What the ikan pari asam pedas yang tawar la!! sedangkan allah sangat menyukai orang yang ingin berubah menjadi lebih baik, dan sedangkan dengan berniat sahaja allah sudah memberi kita yang terbaek. Layak nya kita hanya disisi allah yang patut dipersoalkan. bukan disisi manusia. 

Bagi aku, aku sudah menjadi yang terbaek dan akan usaha dengan lebih baik lagi. Buat apa aku nak kenang, kenangan lalu. Buat apa dikenang kejahatan dahulu. Kejahatan yang dahulu membuat aku berdiri menjadi yang terbaek sekarang. kejahatan dan kesilapan dahulu yang menjadikan aku seorang manusia, seorang hamba Allah yang mengsyukuri apa adanya.

Tidak kira lah. aku sudah menyampaikan apa yang tersirat. yang tersurat kaw tentukan sendiri.

~ gembira kau, tersenyum aku. sedih kau, hiba aku  dan sayang kau, suka lagi pabila melihat dirimu disayangi ~

p/s : .....................

6 comments:

- misS afiKa - said...

beb...n3 kau kali nie..sumpah ak terharu dowh..best gile :)

Eyqa said...

hehehe...dari ubuk aty tuh><..hope ko chat kat sane hendaknye ye..=)

Miss Superspecial said...

jiwang ke der??

Me Dhuha said...

bukan men best lagi ayat kau kan?????

Ardini Izzati said...

Chill :)

Ardini Izzati said...

Chill :)