Sunday, April 1, 2012

costumer always right! kejadah la!!

asslammualaikum. sukati nak jawab tak nak. aku tak der mood nieh. jangan cari pasal ngan aku.==''.
aku dapat inspirasi tulis tentang nie dari blogger terkenal yang aku suker dengan ayat beliau iaitu HANAMARUKU. beliau memperjuangkan apa yang aku nak perjuangkan sejak sekian lama suatu ketika dulu aku jadik part time fast food.
aku paling menyampah bila bos besar aku cakap ' costumer always right'. pengalaman aku sendiri as a service memang macam kejadah!
boleh bayangkan tak. ko dah oder lambat lepas tuh nak gebang lebih. tak sampai 5 minit ko oder dah tunjuk muker mintak kene penyepak ko kat akuh.
costumer always berlagak ! g lantak says: hei you. ( tangan melambai-lambai, aku dapat tangan tuh kasi ketuk baru tahu)
aku : yes sir. anything that you want to complaint sir. (strait to the ponit aku cakap) sambil tersenyum.
costumer mintak penyepak : where is my meal! i have been waiting almost 15 minit! (muker beliau bengang. eh ringan tangan aku lah)
aku : sorry sir. sir baru oder set tadi. belum sampai 5 minit. (aku senyum sabar)
costumer cover malu: nonsense!! i want my meal now!
boleh letak tempat korang kat tempat aku?? time tuh, aku still senyum der. aku cakap kat die. tunggu sekejap. aku pergi dapur. aku menangis. depan owang ramai dia malukan kan aku. budak-budak kitchen pujuk aku. lagi-lagi nepal. dowang baik. " orang itu macam kasi makanan tara sedap ada bagus!!".
yo! pergi lantak la dengan costumer always right!. kalau dah macam nie punyer perangai yang macam mintak kene hentak. buat aku benci je, kejadah!
for remind kat yang pernah jadi costumer or whatever.. budak service, budak cashier, pembantu kedai, dan siapa-siapa yang serve korang tuh, manusia gak wei!! agak-agak la layan dowang. dowang nak cari rezeki. bukan cari hal. budi bahasa budaya kita. korang layan diowang tak baik. dapat maki. sendiri pikir. tepuk sebelah tangan takkan berbunyik.
p/s : kata satu malaysia, berbudi bahasa. budaya kita maaa...==''