Friday, January 11, 2013

:: omak den nak niago ::


Just dialog, sebab aku malas nak mengolah isi.


Ibu     : Assalammualikum~~ sayang~~ ( bila ibu aku start panggil sayang, bermaksud ada hajat besar la tuh )
Aku   : Waalaikumsalam.. yer ibung. ibung masak per bu hari ni, ayam? ayam sup? kari? sambal? kicap? paprik? ( Gila lapar aku time ni )
Ibu    : Nasi goreng cili api bersama ayam goreng kepci dengan telur.
Aku  : Pekh!! Se... (aku belum habis cakap, ibu potong )
Ibu    : Ni, ibu nak cakap nie, ibu nak meniaga. Start bulan puasa. Ibu jual makanan macam nasi ayam, nasi tomata, macam yang genyah-genyah. ibu tak nak jual lauk ke apa. leceh. Ibu ingat ibu nak buat resepi baru. Itulah, agak-agak nak buat resepi apa.
Aku  : ayam bersama kentang di saluti tepung ranggup, dan sos istimewa dari hacik peah!
Ibu   : Tuh chicken chop!! you think i donno ka?! ( since ibu aku sedang belajar conversation in biyai, so even mesej, she also write in biyai sometimes. katanya berguna untuk bercakap dalam biyai bila dapat projek berjuta )
Aku  : Pa kata, Ibu buat nasi ayam, tapi lain bahannya. Macam chicken rice shop. 1 set lunch, ada berbagai bende alah sampai penuh meja. Ayam kepada nasi ayam tuh, ibu buat la perap pakai apa-apa, pakai resepi baru yang ibu nak tuh. Haaa..... kan senang.
Ibu    : kau cakap senang, yang buat siapa? kau? itulah orang kita nie, idea ada, cakap lebur-lebur, bila nak buat terkulat-kulat, sorok belakang orang!.
Aku   : err.. haa bu. ibu nak beritahu ni ja ker?
Ibu    : ibu malas nak cari pekerja. so both of you (termasuk adik aku) kerja bawah ibu. Kwsp tak da, gaji hari, bergantung ada kerajinan,semakin rajin semkin naik gaji, makanan tempat tinggal di sediakan. kerja dari pagi hingga malam dalam jam 10. transport di sediakan.
Aku  : ...............
Ibu    : ok. tuh ja tujuan ibu call. Assalammualikum.
Aku  : Waalaikumsalam~~ dengan nada sayu~~ 



Aku seriously, sangat tidak meminati bidang niaga-niaga bagai ni. Demi ibu, dah memang WAJIB pun ai kene la tolong beliau berniaga. Before this biasa ja, aku meniaga pasar ramadan kuih-kuih. sedangkan kuih aku dah mengenyah ini kan pula berniaga buka kedai makan, lagi menggedik! 

Ok. end for this entry. Doakan semua nya berjalan dengan lancar.

Wassalam..

No comments: