Sunday, September 26, 2010

sambungan 2

Di potong sayur kangkung satu persatu.Jam di dinding di tenung.’Ibu!dah lambat lah!”.jam menunjuk ke angka 12 tengah hari.
“Kau tengok ibu tengah berjoget ke apa kat dapur nie.”Puan Rozana merasa kuah lemak cili api di tapak tangannya.’sedap..’memuji masakan nya sendiri.Di perhati tingkah laku Nour.Terlihat sedikit kelam kabut dari perlakuan anak ke dua nya itu.Risau agaknya.Keluarga furqan akan bertandang jam dua nanti.Ini bukan kali pertama Keluarga itu bertandang.
Telefon rumah berdering.Nour terkejut.Sekilas itu bilahan pisau menyiat jarinya.’astaghfirullah!.’Kau nie keje tak berhati-hati!biar ibu angkat telefon.pergi cuci luka tu.’Pn.Rozana bergesa ke ruang tamu.Hati Nour tidak senang.Dia membuntuti langkah ibunya.”Ya Allah!kat mana?!”Pn Rozana kaget.wajah Nour berubah.”baiklah,nanti kami datang.waalaikumsalam.”.Ganggang di letakkan
.”furqan…..”.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
“Kau amik lesen haram ke ape!tak reti bawa kereta ke!mata kau letak mana ha!!”bertubi-tubi api kemarahan di dadanya di lepaskan.Terlihat keberangan di wajah Nour.Nour Risau.Hatinya gundah melihat keadaan furqan yang kaki dan tangannya patah.
‘Jangan membebel la!wad nie pulak wad kau!”Furqan bengang.Agak tertekan diri yang dalam keadaan cedera di bebel kan.Dia bersyukur hanya tangan dan kakinya yang patah manakala adik bongsunya serta umi dan baba nya hanya cedera ringan.
Nour terdiam.”Ibu,umi,baba..Nour balik dulu.”Nour menyalami mereka.”awal nak balik?”Pn Rozana kehairanan.”A’ah Nour.kenapa nie?”Umi mula bertanya.
“Nour tak kuasa nak duduk sini lama-lama!menyakitkan hati!Assalammualaikum...”Nour berlalu pergi tanpa memandang furqan.furqan tahu Nour amat marah dengan nya.namun untuk seketika dia membiarkan tunangnya itu berlalu tanpa di pujuk.Bukan tidak sayang,tetapi tenaga yang ada ketika ini hanya cukup-cukup untuk dia bernafas.Dia keletihan.”Biarlah umi,ibu…..nanti dia ok la tu..”jawab furqan sungul.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Bubur panas di tuang ke mangkuk.Di hidunya terlebih dahulu,mahu membangkitkan selera.”Sedap bau…”.Furqan menyengih.Di suap perlahan-lahan bubur tersebut ke mulut…
“Fuyo!nikmat seyh!!”Dia tergelak.sudah lama dia mengidam bubur ayam tersebut.
Kemalia turut tergelak.Di renungnya raut wajah Furqan.Masih kacak seperti dahulu.Saat mula-mula mengenali nya.Saat tangan nya dan tangan Furqan bersatu.
“oi!”.Di tepuk bahu Kamalia.Sedari tadi memerhatikan wajah nya…
Terkejut dia.Lantas wajah lelaki tersebut sekali lagi menjadi sasarannya.
‘Makan banyak sikit..esok I bawak lagi..tu pun kalau you nak.”.Tersenyum
“No need…buat susah jer…Tapi bubur daging ok gak …”Sekali tawa mereka bersatu.
“Ehem!...”
Satu suara menyapa.Mereka berdua mengalih kan pandangan kearah datang nya suara tersebut.

1 comment:

JSLFizan said...

hey gurl....
wow... thats amazing blog....
very2x nice...
but yor blogs its very crouded,
i need take a time for loading yor blog..and thats is too long........
i hope u have any insntve for improve yor blog....
dont forget see my blog too.. hahahaha