Monday, December 15, 2014

Bersyukur

assalammualaikum....

lately....

gua semakin kerap, bertambah kerap, se kerap kerap dan bekerap-kerapan dan as always
 ''bersyukur tehadap pemberian Allah sehingga laa nie''
its some kind like, ermm, di sebalik guruh, akan ada hujan yang menyusul, dan di sebalik hujan, pasti akan timbul pelanginya (depend pada kawasan), atau pasti akan timbul cahaya mentari semula.

adakah anda perasan, before good situations happen, there are a pile of bad situation yang kadang-kadang buat kau bermadah di dalam hati :

''oh! Allah.. why me? kenapa di dalam berjuta orang, aku juga yang kau timpa ujian''
or 
''  oh!! apakah dosaku ya Allah!! adakah kerna aku jahat? adakah kerna dosa silamku... adakah kerna aku tidak cukup baik??!!''
dan ada beberapa dialog lagi.

it's nothing wrong bermadah begitu, berhiba, or merayu, mengadu dan so on. it is good actually. because we revised back.. ''aku buat salah, aku layak menerima ujian begini''

yang tak good nya.... when you start ''blaming'' Allah..

sebagai contoh..

''aku buat baik Ya Allah..jauhi perkara mungkar...tetapi kenapa sebegini berat kau beri ujian pada ku.. aku tidak mampu...aku derita...aku dan aku..aku...aku dan aku lagi...kenapa aku ya Allah''

bagi gua la... bagi gua yang tak cukup ilmu di dada... Mungkin kadang-kadang kita tak perasan. sekali dua kali, boleh la kot gua rasa. tapi agak-agak lah kau, kalau everytime kene uji kau dah melenting tak tentu arah. belum apa-apa lagi, kau dah ''menunding'' kat Allah.

gua ada story, pasal gua punya cerita.

pensyarah gua ada bagi tugasan kumpulan, buat proposal. gua fokus dekat kerja nie, mahu 3 bulan woo... dan at the end kene reject, sebab our title too ambiguous. hampa gua, kecewe... dengan ada isu-isu dalam lagi....

yup, honestly at first... gua bilang sama Allah..''dosa apa aku dah buat??salah apa aku??''.. see how jerk i am. then gua muhasabah ke munasabah balik apa yang berlaku.

duh!! ada hikmah benda nie berlaku. ada sebab musabab nya...kenapa begini takdirnya. so gua decide. gua restructure balik, rewrite balik, reconstruct dan segala re la, dari awal title sampi ke akhir. 2 hari gua pulun baca journal, baca itu ini, dan kukuhkan proposal gua.

dan guess what.
 at second session pembentangan

pensyarah gua bilang :  ''well done!! its good work!! keep it up!!''


satu je gua nak pesan.

percayalah, Allah rancang sebaik-baik untuk hambaNya.


No comments: